AssurMifid gedragsregels
AssurMifid – Belangenconflictenbeleid
Wetgevend kader
Vanaf 30 april 2014 zijn de “AssurMiFID –gedragsregels” van kracht. Zij vinden hun wettelijke basis in de wet van 30 juli 2013 tot versterking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de FSMA en diverse bepalingen alsook het KB van 21 februari 2014 over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector en KB van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft.
Overeenkomstig deze gedragsregels is ons kantoor gehouden om een schriftelijk beleid op te stellen voor het beheer van belangenconflicten bij het verlenen van diensten van verzekeringsbemiddeling.
De wettelijke regeling omtrent belangenconflicten is een aanvulling op de algemene MiFID-grondwet. Deze grondwet wordt door ons kantoor geëerbiedigd door zich loyaal, billijk en professioneel in te zetten voor de belangen van de klant bij het verlenen van diensten van verzekeringsbemiddeling.
Welke belangenconflicten?
Met het oog op ons belangenconflictenbeleid heeft ons kantoor in een eerste stap de mogelijke belangenconflicten in ons kantoor geïdentificeerd.
Belangenconflicten kunnen zich voordoen tussen:
- ons kantoor, inclusief een van haar medewerkers, en een klant
- tussen meerdere klanten onderling
- de persoonlijke relatie tussen een van de medewerkers en de klant
- een financiële winst die Kantoor Verhofstadt kan boeken ten nadele van de klant
- een echtscheiding
- een schadedossier waarbij klanten van Kantoor Verhofstadt als eiser en verweerder tegenover elkaar staan.
Het beleid inzake belangenconflicten houdt rekening met de eigen kenmerken van ons kantoor en haar eventuele groepsstructuur.
Bij de beoordeling naar mogelijke belangenconflicten heeft ons kantoor de situaties in kaart gebracht waarbij een aanzienlijk risico bestaat dat de belangen van de klant worden geschaad. Het gaat om:
- Situaties waarbij winst wordt gemaakt of verlies wordt geleden ten koste van de cliënt;
- Situaties waarbij ons kantoor een ander belang heeft bij het resultaat van de dienst of transactie;
- Situaties met een financiële drijfveer om andere cliënten te laten voorgaan;
- Situaties waarbij hetzelfde bedrijf als de cliënt wordt uitgeoefend;
- Situaties waarbij ons kantoor een vergoeding ontvangt van een andere persoon dan de cliënt voor de geleverde diensten van verzekeringsbemiddeling.
- Situaties waarbij ons kantoor deelnemingen van minstens 10% bezit in stemrechten of van het kapitaal van de verzekeringsonderneming(en);
- Situaties waarbij de verzekeringsonderneming(en) deelnemingen van minstens 10% bezit(ten)van de stemrechten of van het kapitaal van ons kantoor;
- Situaties eigen aan ons kantoor als bankagent van Crelan.
Welke maatregelen neemt ons kantoor?
Identificatie is de eerste stap naar een oplossing voor een belangenconflict. Dit kan op 2 manieren tot stand komen:
- Een medewerker van Kantoor Verhofstadt stelt een belangenconflict vast
- Een klant formuleert een klacht of signaleert een belangenconflict.
Ieder belangenconflict wordt door een van de zaakvoerders geregistreerd in een “register van belangenconflicten”. Dit register is beschikbaar voor inzage en controle door het FMSA, de overheidsinstelling die toezicht uitoefent op de financiële sector.
Ons kantoor neemt heel wat maatregelen om ervoor te zorgen dat het belang van de klant primeert. Het gaat onder meer om:
- Een interne instructienota;
- Een aangepast verloningsbeleid;
- Een beleid dat erop toeziet dat de verbonden personen enkel bemiddelen m.b.t. verzekeringsovereenkomsten waarvan zij de essentiële kenmerken kennen en in staat zijn om aan de cliënten toe te lichten;
- Een beleid dat het recht voorbehoudt van ons kantoor om bij ontstentenis van een concrete oplossing voor een specifiek belangenconflict de gevraagde dienstverlening te weigeren met het uitsluitende doel de bescherming van de belangen van de klant;
- Een regeling inzake het ontvangen van voordelen;
- Een beleid dat erop toeziet dat alle informatie die onze verbonden personen verstrekken correct, duidelijk en niet misleidend is.
- Voldoende en regelmatige opleiding van het personeel, zodat die in staat zijn belangenconflicten vast te stellen en te melden.
Indien noodzakelijk zal het beleid inzake belangenconflicten van ons kantoor aangepast en/of geactualiseerd worden.
In het bijzonder geval van echtscheiding of problemen tussen partners met gezamenlijke financiële belangen, ongeacht of zij gehuwd zijn, wettelijk samenwonend, feitelijk samenwonend of anders, stelt Kantoor Verhofstadt zich neutraal op. Beide partijen woren, van zodra Kantoor Verhofstadt op de hoogte wordt gebracht van een mogelijk belangenconflict door (echt)scheiding, schriftelijk of via elektronische weg van het mogelijk belangenconflict verwittigd. Er wordt een oplossing voorgesteld zodat beide partijen gelijkwaardig kunnen worden geholpen.
Wat is de procedure?
Communicatie naar de klant
Bij een mogelijk belangenconfict wordt de klant schriftelijk op de hoogte gebracht van:
- de bronnen van dit conflict
- de mogelijke gevolgen voor de klant van het conflict
- de manier waarop Kantoor Verhofstadt dit conflict oplost
Deze communicatie zal gebeuren voordat Kantoor Verhofstadt een product of dienst, dat een belangenconflict kan veroorzaken, aflevert. Indien Kantoor Verhofstadt geen oplossing kan aanbieden, houdt zij zich afzijdig.
Specifieke transparantie
Wanneer in een concrete situatie onze maatregelen onvoldoende garantie zouden kunnen bieden, zal u geïnformeerd worden door ons kantoor over de algemene aard en/of de bronnen van het belangenconflict, zodat u een weloverwogen beslissing kan nemen. U kan steeds met ons contact opnemen voor meer informatie.
Klachtenbeheer
In elke organisatie kunnen fouten gebeuren (menselijk en technisch). Kantoor Verhofstadt staat steeds open om klachten, fouten of problemen meteen op te lossen. U kunt in eerste instantie uw vaste contactpersoon aanspreken wanneer u een klacht neemt.
Wordt uw probleem niet of onvoldoende opgelost? Stuur uw klacht dan aub door naar een van de zaakvoerders.
U kunt ook een klacht indienen bij de Ombudsdienst Verzekeringen, de Meeûssquare 35, 1000 Brussel – tel. 02 547 58 71 – fax 02 547 59 75 – info@ombudsman.as – www.ombudsman.as/nl