Debet- of kredietkaart? - Kantoor Verhofstadt

Debet- of kredietkaart?

De bankkaart en kredietkaart zijn goed ingeburgerd in de portefeuille van de Belg. Maar wat is het verschil, en wanneer kiest u voor welke kaart?

Verschil 1: wanneer het geld van uw rekening gaat

De betaling met een bankkaart (of ‘debetkaart’) kan enkel doorgaan als er op het ogenblik van betaling genoeg geld op uw rekening staat. Is dat niet het geval? Dan verschijnt op het scherm ‘onvoldoende saldo’, en is de betaling niet door gegaan.

Bij een kredietkaart (bv. VISA) worden maandelijks alle betalingen opgeteld, en dat bedrag gaat in één keer van de rekening. U ontvangt zelf een overzicht van de betalingen. Een VISA-betaling gaat altijd door, ook al is de som niet beschikbaar op het ogenblik van betaling. De betaling wordt dus uitgesteld, en daarom spreken we van een ‘kredietkaart’.

Als er onvoldoende geld op de rekening staat op de betaaldatum van de kredietkaart, gaat de rekening in overschrijding.

Verschil 2: Toekenning

Iedereen met een zichtrekening, kan een bankkaart aanvragen, dus ook jongeren, studenten,…

Enkel personen met een vast inkomen kunnen een kredietkaart aanvragen, want het gaat om een kleine vorm van kredietverstrekking, dus de bank moet bekijken of u hiervoor in aanmerking komt.

Verschil 3: Betaallimieten

Atos (voorheen ‘Bancontact’) heeft een aantal vaste limieten voor het gebruik van bankkaarten. Standaard zijn deze:

* Een ‘week’ is altijd de voorbije 7 dagen.

Een kredietkaart kent enkel een vaste maandlimiet.

 

Verschil 4: De extra's

Een bankkaart is een manier om elektronisch te betalen, zonder meer.

Een kredietkaart kan een heel aantal interessante extra’s met zich meebrengen. Elke bank maakt de keuze wat zij hierbij aanbiedt.

Crelan heeft gekozen om een heel uitgebreid pakket van extra waarborgen:

Een volledig overzicht met alle voorwaarden vindt u hier.

Overtuigd? Geef ons uw wensen door!

Open icon
Close icon

Contact

Gentse Steenweg 8,
9160 Lokeren
09 339 08 08
Online afspraak maken
Of via Whatsapp (09 339 08 08)

Bank: lokeren.gentsesteenweg@crelan.be
Verzekeringen: info@kantoor-verhofstadt.be
Privacygegevens: katrien@kantoor-verhofstadt.be (DPO)

Openingsuren

Ma:8u30 – 12u30   13u30 – 16u30
Di:8u30 – 12u30   16u00 – 18u00
Wo:8u30 – 12u30   op afspraak
Do:8u30 – 12u30   13u30 – 16u30
Vr:8u30 – 12u30   13u30 – 16u30
Za:9u00 – 12u00 (niet in juli en augustus)

Nieuwsbrief

Maximaal 1 keer per maand relevante info in uw mailbox.